Welkom bij Mali Malak.

Geplaatst op 14 sep 2019
Welkom bij Mali Malak.

Plezante weetjes:

• Mali Malak onze klaspop heeft maar 2 voelsprieten . Een echte slak heeft er 2 lange om te kijken en 2 korte om te voelen en te ruiken.
  • Een slak heeft geen poot maar één voet zonder tenen.
  • De slak heeft geen oorschelpen enkel  2 gaatjes.
  • In een mensenoor zit een slakkenhuis. Sarah stak meteen haar vinger in haar oor en zei dat ze het kon voelen.
  • Sommige kunstenaars verbeelden graag slakken… bv. recyclage van een fiets. ( zie foto )
  • Slakken eten ook graag katteneten bij juf Elke op haar terras… wij hebben ze in de klas mogen waarnemen. Hanna vond dat maar smerig, ook de rubberen versie… maar kon er toch niet afblijven ;0)
  • Welkom aan 2 nieuwe kinderen Oumar ( die sterk is en voor vele klasgenoten de kraan opendraait ) en Leon (vanaf donderdag 12 september ). Op het einde van zijn eerste schooldag , tijdens een fragment uit de documentaire Microcosmos vertelde hij enthousiast zijn ervaringen met wespen, spinnen en slakken. Adam is zeer zorgend voor de nieuwe klasgenoten . Vraagt hen bv. of ze mee willen spelen met de lego.
  • Zakaria heeft zijn geboetseerde slak de naam “ Couscous” gegeven.
  • Sultan kon snel vertellen welke slak er “weg” was (kimspel).
  • Gabrielle kan al heel goed rijmen op slak….pak- bak –zak .
  • Toen de taalknuffel uil woensdag op bezoek kwam en stoefte over hoe goed hij wel kon tellen antwoorde Ellis : “ En ik kan met stokjes eten! “
  • Mamadou schenkt evenredig en graag de melk in de 11 bekers en kan dat al zonder morsen.
  • Matthias heeft twee collageslakken geknutseld en heeft ze de namen van zijn broer en zus gegeven.
  • In het prentenboek “ Blij met mij “ stelt Thomas zich voor dat hij o.a. een slak kon zijn zoals bv. een slak.  Na dit verhaal deelde Jeroom ons mee dat hij dan graag een lemming zou zijn ( = een klein knaagdier ). Hij leerde ze kennen in een tekenfilm.
  • Elia zette als eerste de slakkenmuts op zijn hoofd en trok daarbij een grappig gezicht.
  • Tijdens de relaxatieoefening heeft Raphaël zijn hoofd spontaan op een zachte zak gelegd en hebben we allemaal genoten van ontspannende muziek van Beethoven.Een andere keer beluisterde we dezelfde muziek en keken we tegelijkertijd een “snoezelscherm” op Youtube… het leek wel of het bewegende slakken waren zei Iclal.
  • Lucy kon heel goed de verschillende eigenschappen verwoorden van de verschillende slakken en Orion kon ze heel goed blindelings herkennen.
  • Sevren zorgt er spontaan voor dat onze “nepgrasslak” elke dag in de zon staat, zodat hij voldoende zonneenergie kan “opslorpen” en dan geven de slakkenogen licht.
  • Naimé speellt en eet heel graag in het “ zonder-juf-lokaal “
  • De eerste vrijdag hebben we met het 5de leerjaar een stappenplan gemaakt om de compostemmers op te halen, te ledigen in het park en schoon te maken De tweede vrijdag hadden we begeleiding van Sherab, Jana en Teo uit het 4de  llj.                                                                                                                Toen ik zei dat Teo de broer van Ben een goede meester zou zijn ... werd Ben heel fier.
  • En tenslotte Seppe had bij elke activiteit een brede glimlach … zalig om te zien.

thema:van komende week “ Rol maar met ons mee!” dus breng je rollend materiaal maar mee.

Septembergroeten,  juf Nancy & Mali Malak