Wij zijn in (f)vorm !

Geplaatst op 3 nov 2019
Wij zijn in (f)vorm !

Dag ouders,

Na het boek “ Curieuze neus “ van Edouard Manceau vonden we overal vormen.,
In en uit de klas , op onze kledij , delen van ons lichaam , ... uiteindelijk beseften we dat haast alles uit
vormen bestaat.
Eerst hebben we vooral door te experimenteren met verschillende technieken de vormen leren
herkennen ( bv. de afbeeldingen van werken over kunstenaars waarnemen en bespreken ) en
vervaardigen ( bv. de groepsaffiches met tape scheuren en plakken tot vormen en overschilderen,
modellen nabouwen in 3D , stempelen, spiegelbeeld, doolhof volgen met magneten,... )
Op een instrumentaal liedje “ Early Bird “ van André Brasseur leerden we een vormendans ( eerst
schrijven met de vinger in de lucht en daarna als variante op elkaars rug ) .
Vormen kunnen we ook verrassend mooi doen bewegen door tandwielen en tollen.
We ontdekten dat we met een magneet vormen zonder handen konden laten bewegen langs
doolhoven getekend op papier.
Ben, Adam, Naimé ,Jeroom en Mamadou zijn ware uitvinders met lego ,smartmax of magformers.
Leon ,Zakaria en Seppe spelen heel graag met smartgames ( de auto, kasteel en spiegelbeeld met
vormen )
Vier kinderen hebben eerst de spelregels van de voelmemory aangeleerd gekregen en hebben de
opdracht om het aan de anderen te leren.
Hanna is blij dat iedereen nu zijn symbool gekregen heeft en wil die van haar klasgenoten ook zo snel
mogelijk onthouden.
Sommige hebben al hun vorm creatief verwerkt in een tekening bv. De gouden cirkel van Sultan is de
kop van een olifant geworden en de gouden gebogen lijn van Ellis stelt een lamp in onze klas voor.
Anderen hebben op de lichtbak hun fijne motoriek geoefend via afbeeldingen van kunstwerken . Zie
de foto hierboven, die vorm heeft Iclal zeer graag overtrokken met stift. Nog anderen hebben met de
tangram ( 7-delige vormenpuzzel )de kat en een huis leren leggen.
Bedankt ook aan degene die over het thema iets hebben meegebracht... bv Sevren had zijn draak
mee met een gebroken lijn op zijn rug, Orion had een soort slijmbal mee met netje en als je erin in
kneep kreeg je verschillende kleinere ronde vormen.
Lucy bracht een boek mee over Barbapapa en zijn vormen... en dat bracht verschillende kinderen
vleitig aan het puzzelen ( huis van deze familie en landing op de maan... zie klasfoto’s op de
schoolwebsite. )
Dankzij een vrolijk maar wel moeilijk uitspreekbaar lied van Jan De Smet “ Kom sta vrienden “ leerden
we ook de parallellogram kennen.
Ook schattig dat heel veel kinderen in hun spel en opdrachten Mali Malak verwerken.
Blijkt dat hij een graag geziene klaspop is die veel cadeautjes krijgt van zijn klasgenoten bv. stikker,
tekeningen, schilderij ...
Raphaël was jarig afgelopen week en genoot zichtbaar van de aandacht.
We hebben ook wat bezoek gehad ... van laatste jaarsstudenten Lager Onderwijs... om te observeren
hoe het eraan toegaat in een derde kleuterklas en juf Evy is van maandag terug.
Volgende thema: De week van de mooie tanden en daarna aansluitend het lichaam. En ik ga
trachten daar Manneken Pis van Brussel in trachten te verwerken... want Elia en anderen kijken heel
graag in het boek met hem als hoofdfiguur.
Opgelet: Maandagvoormiddag vertrekken wij meteen met eerste jaarsstudenten kleuteronderwijs naar
het Warandepark voor een “ NATUURZOEKTOCHT”... dus kunnen wij NIET in de voormiddag met
heel de school onze tanden poetsen, maar wij gaan dat dan doen in onze klas in de namiddag.
WIJ GAAN OM 8.50u. NAAR HET TOILET OP DE KLEINE KLEUTERSPEELPLAATS EN STAPPEN
DAARNA NAAR HET NOORDSTATION.
Een grote tandpastagrijns
van Mali Malak en zijn juffen .0)
terug

Onze klas

 

"Kleine kinderen geef je diepe wortels.
Grote kinderen vleugels."

(Chinese spreuk)

 

 

Ga naar onze online Drive map: LINK