Ram-tam-tam, ik zoek een ... zwam!

Geplaatst op 29 nov 2020
Ram-tam-tam, ik zoek een ... zwam!

Beste ouders,

We hebben 2 fijne weken achter de rug…. Inspraak van de kinderen helpt om hun motivatie te verhogen om meer te weten te komen over het thema.

In het begin van de eerste week maakten we samen de start van de

mindmap “ Wat willen we leren over de paddenstoel en wat weten we er al over ? “

= een handig medium om te leren leren

Þ   Op het groene bord teken, schrijf en ondersteun ik hun bedenkingen met afbeeldingen en pictogrammen over het thema. Ook de activiteiten die de juf wil aanbieden worden opgenomen in deze mindmap. ( deze keer vooral talige en wiskundige opdrachtien )

Þ   In de loop van de 2 weken overlopen we de mindmap om na te gaan wat we al bijgeleerd hebben… of controleren we samen welke vragen van een klasgenoten al oplgelost zijn en welke nog niet.

Þ   Aan het einde van de 2 weken reflecteren we dan via het “lezen” van de mindmap het afgelopen thema.

Enkele vragen  en plannen van de klasgenoten:

·      Viggo bracht een paddenstoelengids mee en toonde daaruit zijn lievelings/grappigste zwam uit nl. de inktviszwam ( taalknuffel de octopus was er heel blij mee ).

·      Noor bracht regenwormen mee, we leerden o.a. dat die ook graag paddenstoelen eten + een oefenblaadje over stippen tellen en verbinden.

Dat gaf mij het idee om nog 3 andere te maken op A3-formaat over ( rijmen, zelfde letter vooraan in het woord , stippen ipv cijfers ). Ze verbinden met tape en daarna de weg volgen met magneetstaven maakte het speelser.

·      Oscar kende al “ Eekhoorntjesbrood “ en wou nog andere verschillende soorten leren benoemen.

·      Luka vroeg zich af of er ook paddenstoelen onder de bladeren groeiden.

·      Ezra wou vooral weten welke giftig waren en welke eetbaar.

·      Sen wou weten welke kleuren ze allemaal konden hebben.

·      Niko vroeg zich af of paddenstoelen ook wortels hebben… en dan hebben we maar alle onderdelen aangeleerd via het verhaal  “ Op een grote paddenstoel … “  van leefmilieu Brussel  ( Over zorgzaam zijn voor paddenstoelen , want zij zijn de opruimers van het bos. )

·      De moeilijkste vraag kwam van Waeel nl. Waarom hebben sommige paddenstoelen stippen? Gaan we nog samen opzoeken via google.

(De witte stippen zijn restanten van het algeheel omhulsel waarin de paddenstoel 'opgesloten' zat, voordat hij uit de grond omhoog kwam. Deze spoelen bij regenachtig weer vrij snel van de hoed.

·       Uit het videofilmpje van Klokhuis leerde ik samen met de kinderen dat de paddenstoel eigenlijk de vrucht  is van de witte draden onder de grond. Zoals de appel de vrucht is van de appelboom.

·       Izarra vroeg zich af of kabouters echt in paddenstoelen konden wonen?

Ja hoor… er bestaan tegenwoordig zelfs : 2 -onder-1-kap paddenstoelenhuizen, paddenstoelenflats en boomstronkhuizen .

Daarnaast hebben we met verschillend constructiespeelgoed paddenstoelen trachten te bouwen, zelfstandig paddenstoelen geschilderd en geboetseerd met alle onderdelen ( hoed, steel, ring, plaatjes, sporen, … ) ,  woorden met tijdschriftenletters gevormd een lied aangeleerd, op zoek geweest naar paddenstoelen in Sint Lukas en ( vonden vooral honingzwammen en elfenbankjes op de speelplaats)

Iedereen durfde proeven van de paddenstoelenomelet.

Nog andere activiteiten  ? (zie foto’s op de klaspagina)

Voor kinderen die het verhaal eens willen vertellen aan hun ouders … stop ik in bijlage de prenten.

Vrijdagmiddag kwamen Conchita en haar nichtje Palomita ons bezoeken in de klas. Ze vertelden dat de Sint de kinderen heel erg miste en voelt zich daardoor heel eenzaam… ook al heeft hij veel vrienden aan zijn zij die in zijn bubbel zitten.

Alle klassen gaan iets verzinnen om Sinterklaas te verwennen en dat sturen we dan naar hem  op met een postpakket. Hopelijk  doet dat hem goed!

De laatste 2 weken brengen we kerstfeer in de klas.

Tot morgen.

Juf Nancy

"Kleine kinderen geef je diepe wortels.
Grote kinderen vleugels."

(Chinese spreuk)