Mali Malak de slak.

Geplaatst op 19 sep 2021
Mali Malak de slak.

Mali-Malak de slak, de klaspop van de derde kleuterklas heeft het moeilijk om al de namen van zijn nieuwe klasgenoten te onthouden … hij durft ze wel eens wat fout uit te spreken, maar gelukkig kan iedereen ermee lachen

We leerden bewegen als een slak in de turnzaal.

En hebben ( via het kunstkuurproject ) met juf Maud van onze kunstacademie in het park met houtskool gaan tekenen… echt natekenen wat je ziet … is voor een kleuter nog heel moeilijk…we gaan dat nog veel oefenen . Bv. door in de klas eerst verschillende slakken waar te nemen , om ze daarna zo goed mogelijk na te tekenen… daar zitten mooie resultaten tussen ( zie foto’s op de klaspagina ).

We hebben ieder op onze eigen manier een slak geboetseerd uit plasticine en super mooie “collageslakken “ slakken geknipt en geplakt.

Enkel door te voelen herkennen we een slak van piepschuim/isimo, plastic, hout, rubber, steen, papier & karton, stof , glas of metaal. We trachten daarbij ook zoveel mogelijk eigenschappen te verwoorden ( voelt : ruw/glad, warm/koud, licht/zwaar, hard/zacht, kan je plooien of niet,… ).

In het prentenboek “ Blij met mij “ stelt Thomas zich voor dat hij een dier kon zijn zoals bv. een slak. Dan zou hij alles lekker traag kunnen doen en in het huisje op zijn rug kunnen wonen. Maar wat als er een feestje is ? Dan komt hij pas aan als alle taart is opgegeten en iedereen naar huis wil gaan…                                                                Daarna trachten ze zelfstandig  ( zonder piepen bij de buren) de dieren uit het verhaal chronologisch te rangschikken in de tijd.                                                                    M.a.w.in welk dier veranderde Thomas eerst, en daarna en… als laatste.

Ook Mali Malak vindt de mobiliteitsweek belangrijk.  Ze smeekt : “  Graag een beetje trager in het verkeer  ! "                                                                                                  want + minder auto's = gezondere lucht , lekkerdere blaadjes en minder platgereden vrienden. ; 0)                                                                                                                                  N.a.v. van deze oproep hebben verschillende kinderen spontaan natuur, een auto met rook, step of ander vervoermiddel gestempeld.

Omdat de basisschool dit jaar al aan zijn 10de schooljaar begonnen is… vieren wij elke 10de van de maand feest. In september hebben het 5de & het 6de leerjaar dit georganiseerd. Wat stak dat super in elkaar ! Wij konden genieten van een parcours, ballenkraam, free-podium, karaoke,….zelfs PANNENKOEKEN !

Afgelopen vrijdag hebben we ( als speelse evaluatie ) alle nieuwe weetjes verwerkt in een slakkenquiz … dat verliep al vrij aardig voor de eerste keer.

De volgende twee weken leren we over vormen en krijgt iedereen zijn symbool.

Slijmerige groeten van Mali-Malak , Juf Tanja, juf Alisha en juf Nancy.