Persbericht opening nieuwe speelplaatsen

Geplaatst op 16 mei 2019
Persbericht opening nieuwe speelplaatsen

Creatief buiten spelen van 2,5 tot 18 jaar!

Opening nieuwe buitenruimtes kunstonderwijs Sint-Lukas in Schaarbeek

Sint-Lukas Kunstschool huldigt op 17 mei haar nieuw ingerichte buitenruimtes  in. Nadat de gebouwen van deze campus, waarop drie scholen zijn gelegen, volledig werden vernieuwd, ondergingen nu de buitenruimtes een ware metamorfose.

De site

De site, gelegen aan de Groenstraat in Schaarbeek, herbergt de Sint-Lukasacademie, de Sint-Lukas Basisschool en de Sint-Lukas Kunsthumaniora. Overdag krijgen hier ongeveer 500 kinderen en jongeren van 2,5 tot 18 jaar les, ’s avonds komen kinderen en volwassenen in hun vrije tijd kunstonderwijs in de academie volgen.

2328 m2 werd omgebouwd voor 555 leerlingen en leerkrachten in samenwerking met Plant en Houtgoed.

De buitenruimtes

De voorbije maanden toverden we onze buitenruimtes om in een stimulerende speel- en leerplek, waar voor alle leeftijden wel iets te ontdekken valt. Speelhuisjes voor de allerkleinsten, uitdagende plaatsen om te ravotten voor de grotere kinderen, mogelijkheden om te sporten en te chillen voor onze jongeren en volwassenen zijn maar een greep uit het aanbod. Daarnaast werd ook fors geïnvesteerd in groen zodat we een stukje natuur in de drukke stadsomgeving creëerden. Kortom, een hedendaagse buitenruimte waar al onze leerlingen graag vertoeven.

We kiezen voor spelen op het raakvlak tussen mens en natuur. De natuur an sich is ook een speelaanleiding voor kinderen. Daarom geven we de natuur een prominente plek in het ontwerp voor de speelplaats.

Door de natuur plaats te geven wordt een kostenloze speelaanleiding ter beschikking gesteld die de fantasie van kinderen aan- spreekt, en stimuleert.

Onze campus te Schaarbeek bestaat uit een complex met 3 speelplaatsen op verschillende niveau’s, een kleuterspeelplaats wordt alleen gebruikt door kleuters. Speelplaats niveau +1 en speelplaats straatniveau worden tegelijkertijd gebruikt door de lagere school en de humaniora.
De coördinatie van onze werf lag in de capabele handen van onze brede school coördinator Els Dittrich. Ze bouwt reeds zeven schooljaren aan onze Brede School Noord. Die een waardevolle partner werd in de buurtwerking van de Brabantwijk te Schaarbeek.