Geplaatst op 24 sep 2023
Welkom in de klas

Het eerste thema “ Welkom in de klas. “ is achter de rug ( + 3 verjaardagen ), tijd vliegt!

Er zitten echte durvers in de derde kleuterklas bv.:

-        Tijdens de eerste week via een zelfgetekend scenario, het prentenboek

“ Wij eten hier geen klasgenootjes. “ naspelen

-        Beloofd is beloofd door de vriendenkring te maken op de verwelkomingsparaplu willen we lief zijn voor elkaar en niemand pesten.

-        Tijdens een klassikaal reflectiemoment verwoorden wat je gedaan hebt en aan elkaar vragen stellen.

-        Tijdens het Forum ( waar alle andere kleuters en leerlingen in het publiek zitten ) een slakkenmodeshow al dansend tentoonspreiden en daarna in de microfoon ze omschrijven qua grondstof.

Na het waarnemen van echte slakken, informatie verzamelen uit boeken, beeldend werk ( boetseren, collage, tekenen, zingen, dramatiseren),  krullenbol “ de spiraal” & “ zigge zagge krokodil ) , verhalen, opvoedend spel ( dieren sorteren volgens biotoop ) , woordenschat stempelen, rekenspelletje ( slakken wegen en vergelijken) zintuiglijke spelen ( bv. Welke slak is er weg ? Welke slag voel je ? ), onze taalknuffels en de afbeeldingen op het groene schoolbord ( als lees & geheugensteun ) is iedereen zijn schooltaal verrijkt.

Als slot fantaseerde we erop los en kon iedereen een slakkenhuis tot iets nieuws omvormen. ( geïnspireerd op het prentenboek “ Raymond rêve” van Anne Crausaz)

Met wascokrijtjes maakten ze van hun slakkenhuis:

·       Hazal haar slakkenhuis werd een kers.

·       Léo-Paul de zijne een regenboog.

·       Aras ( een huisje voor zijn hartenknuffelmannetje, een olifant en giraf )

·       Bij Soline werd het een boom.

·       Kenzoki… een draak

·       Ada haar slakkenhuis werd het hoofd van een prinses.

·       Haroun maakte er een peer van ( het lievelingsfruit van de klaspop )

·       Bij Ramses werd het een reus en ook een barbapapahuis.

·       Eleonora maakte er uiteraard een éénhoorn van.

·       Koray… een appel

·       Elin … een vaas met bloemen

·       Souleymane maakte de dag na zijn verjaardag er een feesttaart van ;0)

·       Colette… een octopus.

·       Cézanne… een bloem.

·       Yanaël … een slang

·       Yusra… een paddenstoel met extra gaatjes

·       Nathan… een wolf

·       Soufyan… een monster

·       Lola… een aardbei

grappige uitingen afgelopen thema:

-        Juf Ouarda was ervan overtuigd dat de slak mijn lievelingsdier is.

-        Ramses zei toen de grootste tuinslak van Cézanne zijn behoefte deed op de rand van de bak: “ Hé een 6-jarig kakske ! “ ( zie foto op de klaspagina )